Next generation veiligheidssysteem detecteert (onopvallende) hulpdiensten nog beter.
TRACK Technologies introduceert de nieuwe Blu Eye 2, het next generation veiligheidssysteem voor automobilisten. Net als bij de eerste versie van de unieke Blu Eye waarschuwt de nieuwe Blu Eye 2 je voor naderende hulpdiensten, ongeacht of die wel of geen zwaailicht en sirene voeren. Maar nu nóg beter.
Next generation veiligheids systeem
Prijzen zijn op aanvraag vanaf € 1750,00 excl. BTW
afhankelijk van het type voertuig en uitvoering met los display of spiegelmontage.
Door gebruik te maken van juist die signalen die het communicatiesysteem C2000 van de overheid uitzendt, traceert Blu Eye alle (onopvallende) politievoertuigen, ambulances en brandweerauto’s die zich in de nabijheid van je auto bevinden.
Als bestuurder kun je daarop snel anticiperen; Blu Eye ziet opvallende én onopvallende hulpdiensten al voor ze jou hebben gezien en waarschuwt je dan met akoestische en visuele signalen. De Nederlandse vinding verhoogt niet alleen de verkeersveiligheid van alle weggebruikers – een speerpunt van de Europese overheden, maar zorgt er ook voor dat je extra alert kunt reageren als je bijvoorbeeld wat te hard rijdt. Door tijdig te waarschuwen geeft Blu Eye je een extra paar ogen in je hoofd én in je rug. En dat volkomen legaal.
Bijna tien jaar na zijn introductie heeft de eerste generatie van Blu Eye zich bij vele duizenden gebruikers in binnen- en buitenland overtuigend bewezen als hét ultieme verkeersveiligheidssysteem dat weggebruikers waarschuwt voor naderende hulpdiensten. Maar het zit in het DNA van TRACK Technologies besloten om iets wat goed is, nog weer beter te maken. Met alle kennis en ervaring die we in de afgelopen jaren hebben vergaard heeft dat geresulteerd in de nieuwe Blu Eye 2 die vanaf heden leverbaar is.
Blu Eye 2 heeft een veel krachtiger platform dan zijn voorganger. Het systeem pikt niet alleen de 200 lage TETRA/C2000 kanalen op zoals de eerste generatie van Blu Eye, maar kan nu ook 600 hoge TETRA/C2000 kanalen ontvangen die in de EU recentelijk in gebruik zijn genomen.
Met Blu Eye 2 is het nu mogelijk om uit twee verschillende displays te kiezen. TRACK Technologies heeft speciaal voor de binnenspiegel een led display ontwikkeld. Daarnaast is een lcd scherm van 2,4 inch leverbaar dat in of op het dashboard is te monteren.
Beide displays geven nu tot drie hulpdiensten op hetzelfde moment weer. Handig wanneer je denkt dat die invoegende ambulance op de snelweg de oorzaak is van je alarmmelding maar een blik op je display leert dat er zich nóg een hulpdienst in je buurt bevindt. Omdat een gewaarschuwd mens nu eenmaal voor drie telt.
In bijna heel Europa maken de hulpdiensten (ambulance, brandweer en politie) gebruik van een digitaal communicatiesysteem. In Nederland is dit systeem bekend onder de naam C2000. Het is gebaseerd op de wereldwijde Terrestrial Trunked Radio-standaard, kortweg TETRA. Zoals het GSM-signaal de standaard is voor jouw mobieltje, is TETRA de standaard voor mobiele communicatie voor de Openbare Orde- en Veiligheidsdiensten.
Als een politieagent, ambulancebroeder of brandweerman de C2000 apparatuur in zijn (onopvallende) auto aanmeldt in het netwerk, verstuurt de communicatieapparatuur om de paar seconden een ultra kort synchronisatie-signaal. Juist dit signaal pikt Blu Eye haarfijn uit de ether en zet dit om in een akoestische en visuele waarschuwing op een informatiedisplay in je auto. De afstand waarop de eerste generatie van Blu Eye en de nieuwe Blu Eye 2 een hulpdienst signaleren, varieert van enkele honderden meters tot ongeveer één kilometer. Ruim op tijd dus om op de situatie te anticiperen en snel opzij te gaan en/of je snelheid te verminderen.
We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: natúúrlijk is Blu Eye legaal. Het is immers een systeem dat aantoonbaar de verkeersveiligheid van jou, je mede-weggebruikers en de hulpdiensten vergroot.
Als je googelt op ‘Blu Eye’, weet je dat de eerste generatie van het verkeersveiligheidssysteem vanaf zijn introductie in 2013 al veel stof heeft doen opwaaien. De discussie over het legale karakter van Blu Eye ontstond in het introductiejaar na een uitzending van PowNews. Daarbij zetten de programmamakers Blu Eye zonder enig onderzoek neer als de ideale ‘politieverklikker’ voor criminelen. De Telegraaf deed dit in 2016 nog eens dunnetjes over.
De Tweede Kamer stelde meerdere keren vragen over de juridische houdbaarheid van Blu Eye. Maar de verantwoordelijk ministers zagen geen gronden om het verkeersveiligheidssysteem te verbieden. Blu Eye draagt bij aan jouw veiligheid én die van anderen in die landen waar het TETRA-netwerk wordt gebruikt. Daarnaast sluit Blu Eye perfect aan bij de campagnes die de overheid voert om automobilisten bewust te maken wat te doen in geval van naderende hulpdienstvoertuigen. En last but not least: in tegenstelling tot radardetectoren die alleen waarschuwen voor radarcontroles en verder geen enkel ander doel dienen, waarschuwt Blu Eye niet alleen voor (onopvallende) politie, maar ook voor brandweer en ambulance. Blu Eye maakt dus geen enkel onderscheid tussen deze hulpdiensten.
Prijzen op aanvraag afhankelijk van display- of spiegel-oplossing en type auto.